De EN AW 2618A (AlCu2Mg1,5Ni – 3.1924) is een ‘heat treatable alloy (legering)’ welke beschikt over de legeringselementen koper, magnesium en nikkel. Deze legering is van oorsprong ontwikkeld voor de luchtvaart en wordt veel in de motorsport gebruikt. De legering is goed verspaanbaar, maar EN AW 2618A is niet geschikt om decoratief te anodiseren.
De belangrijkste eigenschappen van EN AW 2618A zijn:
Wij leveren onze producten altijd waar en wanneer u maar wilt. Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor u te bespreken. Heeft u specifieke wensen? Neem contact met ons op, dan bespreken wij dit graag met u!
Mechanische eigenschappen* | Waarde** |
---|---|
Treksterkte | 380 Mpa |
Vloeisterkte | 300 Mpa |
Rek tot breuken | 6% |
Hardheid HB | 105 Brinel |
Fysische eigenschappen* | Waarde** |
---|---|
Elasticiteitsmodule | 72 Gpa |
Elektrische geleidbaarheid | 2.2 m/Ω ̣·mm² |
Warmte uitzettingscoëfficiënt | 23 Kˉ¹ 10ˉ6 |
Warmte geleidbaarheid | 142 W/m·K |
* typische waarden bij kamertemperatuur . **afhankelijk van dikte.
Aluminium walslegeringen kunnen grofweg worden ingedeeld in legering-hardende en thermo-hardende legeringen. Thermo-hardende legeringen verkrijgen hun mechanische eigenschappen door thermische behandelingen na het walsen. EN AW 2618A staat bekend om zijn hoge sterkte en goede weerstand tegen hoge temperaturen.
Bij CMD Aluminium hebben we diepgaande kennis van zowel het materiaal als het bewerkingsproces van aluminium, waardoor ons product altijd aan uw verwachtingen voldoet. Mocht u nog vragen hebben, dan staan we uiteraard voor u klaar!
Bij grotere diktes (d > 150 mm) kan de kern van EN AW 2618A een andere structuur vertonen dan de randzones, wat kan leiden tot extra interne spanningen. Dit komt doordat een plaat van deze dikte nooit volledig door en door gewalst kan zijn. Daarom adviseren we voor grote diktes een gegoten versie van EN AW 5083 te overwegen.